Στο σχολείο μας κατά το σχολικό έτος 2023-2024 θα λειτουργήσουν οι εξής εκπαιδευτικοί όμιλοι:

  1. Όμιλος Ρητορικής. Στο Λύκειό μας θα λειτουργήσει, για τρίτη συνεχή χρονιά, Όμιλος Ρητορικής. Πρόκειται για έναν όμιλο δραστήριο, ο οποίος έχει αποσπάσει βραβεία και διακρίσεις σε τοπικό, περιφερειακό και πανελλήνιο επίπεδο.

Στις συναντήσεις μας, οι μαθητές και οι μαθήτριες:

  • εξοικειώνονται με την παραγωγή προφορικού λόγου υψηλού επιπέδου μέσα από την καλλιέργεια της τέχνης της επιχειρηματολογίας και παράγουν προφορικό λόγο ο οποίος χαρακτηρίζεται από γραμματική ορθότητα , αισθητική ομορφιά και πρακτική αποτελεσματικότητα.
  • ασκούνται σε δημοκρατικές συνήθειες και ενδυναμώνουν την κριτική τους σκέψη μέσω της συγκροτημένης και ευπρεπούς ανταλλαγής απόψεων καθώς και της ανεύρεσης επιχειρημάτων υπέρ ή εναντίον μιας δεδομένης θέσης.
  • βελτιώνουν τη δυνατότητα επικοινωνίας με τους άλλους με την ενεργητική ακρόαση και την ανάπτυξη διαλογικών συνηθειών.
  • μυούνται στην πειθαρχημένη συνεργασία με τους συμμαθητές-τριές τους και μαθαίνουν να κρίνουν με σεβασμό τις θέσεις της αντίπαλης ομάδας.
  • πραγματεύονται θέματα τα οποία διαχέονται σε όλο το εύρος της διδακτέας ύλης και είναι γνωστά από την επικαιρότητα.
  • αποκτούν σφαιρικότερη άποψη για προσωπικά, κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα.
  • ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους μέσω της έκθεσής τους σε κοινό και αισθάνονται ότι η σκέψη τους έχει δύναμη.
  • αποκτούν συνείδηση του ελέγχου της γλώσσας του σώματος και των άρρητων μηνυμάτων που άθελά τους εκπέμπουν.
  • προετοιμάζονται προκειμένου να συμμετάσχουν είτε σε αγώνες Επιχειρηματολογίας-Αντιλογίας είτε στις Εικονικές δίκες «Πρωταγόρας».
  • βιώνουν πλήθος συναισθημάτων όπως την άφατη χαρά της πρόκρισης ή την πικρή αποδοχή της ήττας.
  • συναποδέχονται την ευθύνη για το αποτέλεσμα .

Είναι αξιοσημείωτο ότι τα οφέλη του Ομίλου Ρητορικής εξακτινώνονται και στον έτερο πόλο της διδακτικής σχέσης, τον διδάσκοντα. Εμείς, οι διδάσκουσες, επανεξετάζουμε τον ρόλο μας , καθώς νιώθουμε την ανάγκη να είμαστε περισσότερο εμψυχώτριες παρά αυθεντίες και εμπλεκόμαστε σε μια διαδικασία γνήσια μαθητοκεντρική και ομαδοσυνεργατική.

Εν κατακλείδι, πρόκειται για μία άκρως δημιουργική εμπειρία, η οποία προσφέρει πληρότητα σε όλους μας.

Οι υπεύθυνες καθηγήτριες

Ασπασία Αθανασοπούλου

Ελισάβετ Τσιοπλή

 

  1. ΟΜΙΛΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΧΟΡΩΝ

Υπεύθυνες καθηγήτριες: Αναστασίου Ελισάβετ -Πιτσιόρλα Ελένη

 

Συγκεκριμένη θεματική του ομίλου :

Προσεγγίζουμε τον νεοελληνικό παραδοσιακό χορό.

Σκοπός της διδασκαλίας του νεοελληνικού χορού σχετίζεται με την αναγκαιότητα η οποία προκύπτει από τις ραγδαίες αλλαγές και τους κοινωνικούς μετασχηματισμούς που συμβαίνουν στην Ελλάδα μετά το 1950 και επιφέρουν βαθιές μεταβολές στην πολιτιστική ζωή. Συνεπώς επιβάλλεται να δοθούν ευκαιρίες στα Ελληνόπουλα να συνδεθούν με την ελληνική παράδοση και ζωή και να γίνουν φορείς που θα επιδιώκουν την συνέχεια της.

Ο όρος “συνέχεια” σημαίνει τη συνέχεια της ζωντάνιας που χαρακτηρίζει τον νεοελληνικό χορό και τον άνθρωπο που χορεύει και όχι την αναβίωση και αναπαράσταση του , όπως συμβαίνει δυστυχώς σήμερα , όπου όλο το ενδιαφέρον της διδασκαλίας εστιάζεται στην εμφάνιση άψογης παράστασης. Τα παιδιά να γίνουν συνεχιστής της ελληνικής χορευτικής παράδοσης , του ελληνικού τρόπου χορευτικής έκφρασης .

 

Οι επιμέρους στόχοι είναι :

Μέσα από την διδασκαλία των νεοελληνικών παραδοσιακών χορών να δοθούν ευκαιρίες στα παιδιά να εκδηλώσουν την ζωντάνια τους , να σύρουν τον χορό , να πάρουν την χαρά της δημιουργικής έκφρασης , να τραγουδήσουν , να συγκινηθούν και να αποκτήσουν σχέση βαθιά με την ελληνική μουσική , με το τραγούδι και το χορό.

Ο χορός είναι ο ίδιος μορφωτικό αγαθό αλλά και μέσο αγωγής και μόρφωσης .

Άρα

  1. Καλλιέργεια και ανάπτυξη σχέσης του μαθητή με την ελληνική μουσική ( ρυθμούς και μελωδίες ), με το τραγούδι και με την χορευτική κίνηση καθώς και με την ένταξη του χορού στην ζωή του σχολείου.
  2. Καλλιέργεια της ατομικής χορευτικής έκφρασης στα πλαίσια της συλλογικότητας .
  3. Καλλιέργεια ελληνικής πολιτισμικής συνείδησης.
  4. Μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία “ να ενεργοποιηθεί το παιδί για χορό” όπου υπάρχουν άπειροι τρόποι ενεργοποίησης . Για παράδειγμα μπορεί να παίζουν το ρόλο των οργανοπαιχτών με μικρά κρουστά όργανα, μπορεί να γίνουν συλλέκτες τραγουδιών , σχετικών φωτογραφιών κ.τ.λ. Εν ολίγοις, ο χορός είναι θέμα πολυδιάστατο και μπορούν όλοι οι μαθητές να συμμετέχουν σε αυτόν με τρόπο που θα επιλέγουν οι ίδιοι .

Οι χοροί που θα διδαχθούν :

  1. Συρτός στα τρία Ηπειρώτης
  2. Ποδαράκι ( Χορός της βόρειας Θράκης )
  3. Συρτός (Καλαματιανός )
  4. Τικ μονό
  5. Τσάμικο
  6. Γρήγορος Χασάπικος ή Χασαπιά
  7. Ζεϊμπέκικο
  8. Συρτάκι του Ζορμπά
  9. Μπαϊντούσκα
  10. Ζωναράδικος

 

 

  1. Δημοσιογραφικός Όμιλος 1ου ΓΕΛ Κατερίνης

Υπεύθυνες καθηγήτριες:

Παπά Ειρήνη, ΠΕ02

Θεοδωροπούλου Παναγιώτα, ΠΕ02

 

Η θεματική του ομίλου

Τα θέματα του ομίλου αντλούνται από την επικαιρότητα και με βάση τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών. Συνδέονται με τις γνωστικές περιοχές της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και της Ιστορίας.

 

Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί και παιδαγωγικοί στόχοι

  • Η γνωριμία των μαθητών/τριών με τον Τύπο, έντυπο και ηλεκτρονικό και η εξοικείωσή τους με ποικίλα είδη δημοσιογραφικού λόγου.
  • Η ανάληψη ρόλων και καθηκόντων (αρθρογράφοι-συντάκτες, ρεπόρτερ, λογοτέχνες, κριτικοί βιβλίων και έργων τέχνης, επιμελητές κειμένων, φωτογράφοι, δημιουργοί εικαστικών έργων, ψηφιακών δημιουργιών και παιχνιδιών, μέλη συντακτικής ομάδας)
  • Η ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας και ομαδικότητας μεταξύ των μαθητών/μαθητριών.
  • Η αξιοποίηση των διαφορετικών κλίσεων και των δημιουργικών και εκφραστικών ικανοτήτων των παιδιών, η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και του ερευνητικού πνεύματος.
  • Η χρήση των Νέων Τεχνολογιών για τη σύνταξη άρθρων, τη λήψη συνεντεύξεων και φωτογραφιών, τη μορφοποίηση της εφημερίδας.
  • Το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία με τη διάχυση των δράσεων του ομίλου.
  • Ενασχόληση σε βάθος με μία συγκεκριμένη θεματολογία ανάλογα με τα πεδία ενδιαφέροντος του κάθε μαθητή (π.χ. κοινωνικά, αθλητικά, οικονομία, πολιτική, πολιτισμός, τέχνη, ειδήσεις, κτλ).
  • Εύρεση, συλλογή, οργάνωση και ταξινόμηση πληροφορίας υλικού επάνω σε ένα επιλεγμένο θέμα.

 

Το αναλυτικό πρόγραμμα με το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ-ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ

Διαμόρφωση ομάδων και ανάληψη ρόλων (αρχισυντάκτη, συντάκτη, φωτογράφου, επιμελητής κειμένων, δημοσιογράφοι για συνεντεύξεις κλπ).

Δημιουργία λογότυπου της σχολικής εφημερίδας

Δημιουργία ομάδας συλλογής υλικού κι ανάθεση εργασιών

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ

Σχεδιασμός της εφημερίδας, θεματολογία από την επικαιρότητα

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ-ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

Συζήτηση των άρθρων που έχουν επιλεγεί και επιμέλεια του υλικού για να λάβει την τελική μορφή.

Τελικός σχεδιασμός και υλοποίηση της ηλεκτρονικής εφημερίδας.

ΜΑΡΤΙΟΣ-ΑΠΡΙΛΙΟΣ

Ανάρτηση των άρθρων και όλου του επιλεγμένου υλικού.

Τελική μορφή της ηλεκτρονικής εφημερίδας. Διάχυση της δράσης.

Ερωτηματολόγια αυτό-αξιολόγησης της δράσης του ομίλου.

Σύνταξη της έκθεσης της πορείας του Ομίλου.

 

Προτεινόμενο υλικό

Άρθρα επικαιρότητας από τον έγκριτο εβδομαδιαίο τύπο, διαδίκτυο και βιβλιοθήκες.

Πολυτροπικά κείμενα (στοχοθεσία, ανάλυση πολυτροπικών κειμένων, εφαρμογή κανόνων στη σύνταξη ρεπορτάζ, άρθρων, χρονικών κλπ, σύνταξη-παραγωγή πολυτροπικών κειμένων, φωτογραφία-φωτορεπορτάζ).

 

Οι τάξεις στις οποίες απευθύνεται ο όμιλος

Και στις τρεις τάξεις του Λυκείου.

 

Τόπος διεξαγωγής ομίλου

Βιβλιοθήκη του σχολείου

 

Προτεινόμενο ωρολόγιο πρόγραμμα

Παρασκευή 14:05- 15:25.

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Η ενεργός συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών στη σχολική ζωή, η ενασχόλησή τους και η ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα και αξίες ζωής.
  • Συγγραφή διαφορετικών τύπων άρθρων (συνεντεύξεις, νέα, ρεπορτάζ, φωτογραφικό ρεπορτάζ, διαφήμιση, έρευνα, δοκίμιο, κριτική, ανακοίνωση κτλ).
  • Η ενασχόληση με τη σύνταξη διαφορετικών κειμένων (πολυτροπικά κείμενα) μελετώντας λεξιλόγιο σχετικό με συγκεκριμένη θεματολογία.
  • Εξοικείωση με την δημοσιογραφική εμπειρία: δικαιώματα και αρμοδιότητες των δημοσιογράφων, σεβασμός πνευματικών δικαιωμάτων.
  • Χρήση και εξοικείωση με ψηφιακό υλικό και πολυμέσα.

 

Τα παραδοτέα

  • Ηλεκτρονική εφημερίδα.
  • Έκθεση της πορείας της δράσης του ομίλου.
  • Στο τέλος της χρονιάς, θα δοθούν ερωτηματολόγια στους μαθητές/τριες του ομίλου προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για το αποτέλεσμα της δράσης στους ίδιους και στους συμμαθητές/τριες τους.

Συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες, συγγραφείς

Διδακτικές επισκέψεις – Δράσεις – Επικοινωνία με ειδικούς στον τομέα της δημοσιογραφίας – Συνεργασία με φορείς.

 

 

 

  1. ΣΚΑΚΙΣΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ  (ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ: ΤΟ ΣΚΑΚΙ)

 

1.Θεματική ομίλου

Πνευματικά παιχνίδια- σκάκι

 

Αναγκαιότητα – Στόχοι

«Το σκάκι είναι η γυμναστική του μυαλού» (Blaise Pascal, 1623-1662).Η Starr (2013) ισχυρίζεται ότι: «Με την εισαγωγή του σκακιού στην εκπαίδευση θα βελτιωθούν οι οπτικο-χωρικές ικανότητες αλλά και η λογική σκέψη, η στρατηγική και οι δεξιότητες των μαθητών και αυτό θα γίνει με διασκέδαση». Άλλωστε, σύμφωνα με τον Ζυγουρίτσα (2013), «το παιχνίδι δεν είναι απαραιτήτως αστείο» και «η μάθηση δεν είναι απαραιτήτως σοβαρή». Το παιχνίδι προστατεύει τον εκπαιδευόμενο από τις συνέπειες που οι πράξεις του θα είχαν στον πραγματικό κόσμο και μπορεί να του επιτρέψει μία διερευνητική και μεταγνωσιακή προσέγγιση στο χειρισμό προβλημάτων. Η εμπειρία με το παιχνίδι προσφέρει στο μαθητή τρόπους να σκεφτεί σχετικά με κάποια προβλήματα τα οποία θα μπορεί να αντιμετωπίσει στο μέλλον.

 

Στόχος του ομίλου είναι να καλλιεργήσει την αγάπη των παιδιών για το παιχνίδι,  ένα πνευματικό άθλημα.

Να εντοπίσουν οι μαθητές-τριες και να εμπεδώσουν τους βασικούς κανόνες /να ανακαλέσουν τις γνώσεις τους για το σκάκι.

Να κατανοήσουν και να προσεγγίσουν το σκάκι διαθεματικά.

Να αναλύσουν, να διακρίνουν και να αναδείξουν γνωστικές και μεταγνωστικές δεξιότητές τους.

Να συνεργάζονται, να αξιολογούν και να αξιοποιούν τις αποφάσεις τους μέσω δομημένης κριτικής σκέψης.

 

Εκπαιδευτικοί – παιδαγωγικοί στόχοι

Ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων, καλλιέργεια ενδιαφερόντων και κλίσεων, ενθάρρυνση δημιουργικής απασχόλησης και ελεύθερης έκφρασης, εμπλουτισμός των ευκαιριών, τρόπων και μέσων για ψυχαγωγία.

 Προσδοκώμενα οφέλη από τη λειτουργία του ομίλου

  • Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα αγαπήσουν το σκάκι. Όπως έχει αποδειχθεί, σε πλήθος στοχευμένων ερευνών, με τη βοήθεια του σκακιστικού παιχνιδιού οι μαθητές μπορούν να βοηθηθούν στην επίλυση μαθηματικών και όχι μόνο προβλημάτων, στη γλώσσα, σε κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες, στη μνήμη, στην αυτοσυγκέντρωση, στην κοινωνικοποίηση, στη συμπεριφορά κ.α.
  • Θα αναπτυχθεί η κριτική, η βιωματική -ανακαλυπτική μάθηση, η ομαδοσυνεργατική μάθηση, η καθοδηγούμενη διερεύνηση αλλά και η παιγνιώδης προσέγγιση. Το σκακιστικό παιχνίδι θα παρουσιαστεί στους μαθητές με παιγνιώδη και ευχάριστο τρόπο και θα εμπλουτιστεί με παράλληλες δράσεις.
  • Το σκάκι είναι ένα παιχνίδι κανόνων. Το παιχνίδι με κανόνες έχει ένα σύστημα κανόνων που καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο ο παίκτης μπορεί να κερδίσει ή να χάσει. Τα παιχνίδια κανόνων είναι οι δραστηριότητες που δίνουν ένα ξεχωριστό χρώμα στην ομαδική ζωή. Οι κανόνες δεν επιβάλλονται αλλά πηγάζουν αυθόρμητα από την ανάγκη της συνεργασίας και της ομαλής εξέλιξης του παιχνιδιού. Έτσι το παιδί αποκτά πλήρη συνείδηση του αντιπάλου του, τον αναγνωρίζει ως ανώτερο όταν κερδίζει αλλά και όταν χάνει δεν παύει να τον θεωρεί φίλο του. Μέσα από τα παιχνίδια κανόνων τα παιδιά μαθαίνουν να αναλαμβάνουν τις ευθύνες και τις αρμοδιότητές τους και να δημιουργούν κοινωνικές ή διαπροσωπικές σχέσεις
  • Τα δύο βασικότερα χαρακτηριστικά του σκακιού είναι η παντελής έλλειψη τύχης και η δυνατότητα πλήρους πληροφόρησης των δεδομένων. Δεν είναι απλώς ένα παιχνίδι, αλλά ένα σύνολο από αξιόλογες και χρήσιμες για τη ζωή πνευματικές ιδιότητες, που μπορούν μέσω αυτού να αποκτηθούν. Οι ιδιότητες μπορούν να εξελιχθούν και να γίνουν συνήθειες οι οποίες ποτέ δεν μας εγκαταλείπουν, γιατί το σκάκι έχει μεν υπόσταση παιχνιδιού αλλά εμπεριέχει στοιχεία, τέχνης (δημιουργικότητα), επιστήμης (στον τρόπο μελέτης του) και αθλήματος (συναγωνισμός). Στο σκάκι έχουμε μια συνεχή διαδικασία κρίσης, σύγκρισης και δημιουργικής σκέψης, σε όλα τα επίπεδα, που απαιτεί αυτοσυγκέντρωση. Πρόκειται για μια πορεία αυτογνωσίας, που τις περισσότερες φορές δεν γίνεται συνειδητά, γι’ αυτό μπορεί να ωφελήσει παιδιά μικρής ηλικίας ή άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως άτομα με προβλήματα αυτοσυγκέντρωσης και προσήλωσης. Το παιδί, μέσω του σκακιστικού παιχνιδιού, συνηθίζει να παίρνει αποφάσεις για θέματα όπου οι σημαντικότερες παράμετροι μεταβάλλονται διαρκώς, οπότε καταπολεμά την αναποφασιστικότητα, καθώς και το άσκοπο χάσιμο χρόνου, ενισχύοντας έτσι την αποτελεσματικότητά του. Η ανάλυση και η εμβάθυνση της σκακιστικής σκέψης προϋποθέτει  και άρα αναπτύσσει αναλυτικό τρόπο σκέψης.

 

  1. Κοινό: Μαθητές- τριες όλων των τάξεων

 

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

Εβδομαδιαίες δίωρες συναντήσεις, πορεία εκμάθησης- συνεργασία με Κατερινιώτες πρωταθλητές Ελλάδος ( Βαρδάκας, Παπαγιάννης) και τον Σ.Ο. Κατερίνης

(Κανόνες του σκακιού – Οι κινήσεις- Βασικά ανοίγματα-Βασικά Φινάλε- Σκακιστικά Διαγράμματα-Ψηφιακά εργαλεία, Γνώσεις για την ιστορία του σκακιού-Παγκόσμιοι πρωταθλητές στο σκάκι).

Λογοτεχνία για το σκάκι (K.Π. Kαβάφης, Μ. Αναγνωστάκης,  Μ. Στασινόπουλος  κ.ά)

Σιμουλτανέ με πρωταθλητές σκακιού

Τουρνουά σκακιού την ημέρα κατά της σχολικής βίας

 

Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία

Σκακιέρες και Σκακιστικά κομμάτια. Χρήσιμη θα ήταν η κατασκευή επιδαπέδιας σκακιέρας

Σκακιστικές ψηφιακές εφαρμογές

Σκακιστικά βιβλία

Λογοτεχνικά βιβλία

 

 

Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

Αν πραγματοποιηθούν τα μαθήματα και ο σχεδιασμός για τουρνουά, εάν  οι  μαθητές-τριες εξοικειωθούν με τους κανόνες του παιχνιδιού, χαίρονται να παίζουν, ενδιαφέρονται να συνεχίσουν να παίζουν και θελήσουν να κινητοποιήσουν περισσότερα παιδιά να ενδιαφερθούν για τη συνέχεια λειτουργίας του ομίλου, θα θεωρήσουμε ότι η δράση πέτυχε τον στόχο της.

 

Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης

Ερωτηματολόγια- παρατήρηση

 

Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί:

Καραβίδα Ξανθίππη ΠΕ02 (Διευθύντρια)

 

 

Similar Posts