
Το σχολείο μας έλαβε μέρος για 1η φορά στη διοργάνωση “Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη” (ΜΡΔ), την Πανελλήνια Μαθητική Προσομοίωση των Επιτροπών του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Πρόκειται για την πρώτη και μοναδική σχετική διοργάνωση που έχει ως γλώσσα εργασίας τα Ελληνικά.Η προσομοίωση έλαβε χώρα το τριήμερο Παρασκευή 14 έως και Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2023. Οι εργασίες του ΜΡΔ πραγματοποιήθηκαν στις εγκαταστάσεις των εκπαιδευτηρίων ‘ Άγιος Παύλος” στη Θεσσαλονίκη, ενώ η τελετή λήξης στο Συνεδριακό Κέντρο “Ιωάννης Βελλίδης” στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Το σχολείο εκπροσώπησε ως διπλωμάτης της Βουλγαρίας αναφορικά με το δικαίωμα των ΑΜΕΑ στην προσβασιμότητα ο μαθητής της Β΄τάξης Δημήτρης Αναγνωστόπουλος, με την επιμέλεια και τη συνοδεία της Διευθύντριας του σχολείου, δρος Ξανθίππης Καραβίδα.




Η Πανελλήνια μαθητική προσομοίωση των Επιτροπών του ΟΗΕ για τα δικαιώματα του ανθρώπου «Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη» έχει στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που αφορούν την προστασία και προάσπιση των δικαιωμάτων του ανθρώπου, καθώς και τη γνωριμία και την εξοικείωσή τους με ζητήματα εφαρμογής των σχετικών διεθνών συμβάσεων του ΟΗΕ. Από το 2016 έως και σήμερα, μαθήτριες και μαθητές από όλη την Ελλάδα και την Κύπρο έχουν την ευκαιρία να πάρουν την κοινωνία του σήμερα στα δικά τους χέρια, εκφράζοντας, ως διπλωμάτες, τις σκέψεις, τους προβληματισμούς αλλά και τις ιδέες τους για το παρόν και το μέλλον, όπως εκείνες και εκείνοι το οραματίζονται!
Η προσομοίωση επικεντρώθηκε στη διαδικασία ενώπιον των διαφόρων Επιτροπών, που δημιουργήθηκαν και λειτουργούν στο πλαίσιο των διεθνών συμβάσεων προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου και αφορά μερικές από τις σημαντικότερες συμβάσεις του ΟΗΕ. Πρέπει, μάλιστα, να αναφερθεί ότι, οι διεθνείς αυτές συμβάσεις έχουν κυρωθεί με τυπικό νόμο από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου, σύμφωνα με το άρθρο 28 (παράγραφος 1) του Συντάγματος. Παράλληλα με το περιεχόμενο των συμβάσεων και τη διαδικασία ενώπιον των Επιτροπών, οι μαθητές, ως εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ, εξοικειώθηκαν με ζητήματα εφαρμογής των διεθνών συμβάσεων από τα κράτη μέρη, έμαθαν να υπερασπίζονται τα δικαιώματα του ανθρώπου, να δέχονται τα επιχειρήματα των άλλων, να σέβονται τις απόψεις των άλλων εμπειρογνωμόνων και να αναπτύσσουν την κατάλληλη επιχειρηματολογία προκειμένου να πείσουν για τα επιχειρήματά τους. Γνώρισαν τη διαδικασία των Επιτροπών, τη διαδικασία ενός διεθνούς forum, τη διπλωματία όπως εφαρμόζεται στο πλαίσιο ενός διεθνούς οργανισμού, βασισμένη σε κανόνες διεξαγωγής γόνιμου διαλόγου και στην καλλιέργεια του σεβασμού σε επίπεδο αντιλογίας.
Επικεφαλής και Επιστημονικά Υπεύθυνη της Οργανωτικής Επιτροπής ήταν η κ.Παρούλα Νάσκου-Περράκη, αφυπηρετήσασα Καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου και Διεθνών Οργανισμών του Παν/μίου Μακεδονίας , τ. ad hοc δικαστής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα ανθρώπινα δικαιώματα και δημιουργός του ThessIsMUN, του μοναδικού φοιτητικού Μοντέλου Προσομοίωσης των Ηνωμένων Εθνών στην Ελλάδα.

Στην 9η Πανελλήνια Μαθητική Προσομοίωση έλαβαν μέρος μαθητές όλων των τάξεων των γυμνασίων και λυκείων της χώρας, ιδιωτικών και δημόσιων. Οι εργασίες διεξήχθησαν σύμφωνα με τη διαδικασία των διαφόρων Επιτροπών που λειτουργούν στο πλαίσιο των διεθνών συμβάσεων προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου του ΟΗΕ. Σε κάθε Επιτροπή συμμετείχαν από 18-23 μαθητές-εμπειρογνώμονες , εκτός από το Συμβούλιο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, βοηθητικό όργανο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ,όπου συμμετείχαν 47 μαθητές. Ο τρόπος συζήτησης ακολούθησε τους κανόνες των Model United Nations, σε απλοποιημένη μορφή. Οι μαθητές κλήθηκαν να μεταφέρουν την άποψη τους ως ειδικοί στον τομέα της προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Την τελευταία ημέρα ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των εργασιών στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ.
Στόχο του προγράμματος αποτελεί η περαιτέρω επιμόρφωση των μαθητών σε ζητήματα που άπτονται γενικών κι επίκαιρων θεμάτων που απασχολούν τον σύγχρονο κόσμο, δίνοντάς τους την ευκαιρία να δράσουν εντός ενός πλαισίου που διέπεται από τις αρχές της διεθνούς διπλωματίας, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα και τις ρητορικές τους ικανότητες. Η εκπαίδευση των συμμετεχόντων-μαθητών πραγματοποιήθηκε από τα μέλη των Προεδρείων, σε κάθε Επιτροπή αντίστοιχα, ή στο Συμβούλιο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Τα Προεδρεία αποτελούνταν από φοιτητές με εμπειρία στη διαδικασία των UN Models. Στο τέλος του συνεδρίου δόθηκαν βεβαιώσεις συμμετοχής σε όλους τους συμμετέχοντες-μαθητές, καθώς και στους συνοδούς-καθηγητές, ενώ απονεμήθηκαν βραβεία στους καλύτερους αγορητές. Όλοι οι μαθητές έφυγαν πιο πλούσιοι σε γνώσεις, ανιχνεύσεις, δεξιότητες (συμμετοχή, συνεργασία, ακρόαση, διαλεκτική συζήτηση, κριτική σκέψη, υπευθυνότητα) και εμπειρίες και έχοντας θέσει βάσεις για διαμόρφωση στάσεων και αξιών. Θερμά συγχαρητήρια στους διοργανωτές και σε όλους όσοι έλαβαν μέρος!

